POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Utbildningsdag.

Kategori: Allmänt

Igår var jag i Nässjö hela långa dagen. Aspirantutbildning stod på schemat och ärligt talat så vet jag faktiskt inte när jag skrattade så mycket som jag gjorde igår senast.

Agendan bestod av övningar och samtal om kommunikation. Vi fick öva på samtal som bestod av endast stängda frågor (helt värdelöst), samtal som bara bestod av öppna frågor (lite mer uttömmande, men svårt) och samtal som bestod av olika sorters frågor.

Sedan fick vi öva på coachande samtal. Alltså, coachande samtal kan ju vara världens bästa uppfinning. Man bara ställer ett fåtal frågor och så kommer den andra personen bara på allting själv. Extremt smart, och att det faktiskt gav en stor del av gruppen nya perspektiv på diverse arbetsplatsproblem var väl kvitto nog på hur bra det faktiskt är. Man kan åstadkomma en hel del på 12 minuter coachning insåg vi snabbt.

Sedan fick vi tårta då Carro fyllde 30 år dagen till ära. Självklart var det ett postemblem på tårtan, vad annars?

Efter lunch så övade vi på feedback. Vi fick i uppgift att ge positiv feedback till varandra, att låtsas ge posotiv eller korrigerande feedback till en kollega och dagen avslutades med att vi stod i en yttre och en inre ring och fick ge och ta emot speedfeedback från den andra ringen. Endast positiv feedback då. Alltså egoboosten kära läsare!! Egoboosten.



Det svåraste med feedbackövningar är att man inte får ge någon respons när man tar emot positiv feedback, man får bara säga tack. Att inte haspla ur sig ett "nämen, inte jag. Du däremot..." är så extremt svårt. Alltså verkligen extremt svårt! Men det behövs verkligen övas på, för det är klart att man ska kunna ta emot beröm. 

Allt som allt var det en strålande dag och jag somnade med ett leende på läpparna. När hände det senast? Jag kom bokstavligt talat på mig själv med att ligga och le och småfnissa för mig själv. Längtar redan till femte mars då det är dags för nästa utbildningsdag!


LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: