POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

13-0

Kategori: Allmänt

Jag läste en artikel imorse i Aftonbladet. Den gjorde mig skapligt förbannad.

Den finns här.

Den handlar om hur resultatet efter friidrotts-EM och sim-EM är att de svenska damerna tagit 13 medaljer. Herrarna har i sin tur tagit noll. Det är naturligtvis oacceptabelt. Nu ska SOK utvärdera saken och försöka se till att även herrarna ska ta medaljer i kommande mästerskap. Att svenska OS-trupper nuförtiden består av två tredjedelar kvinnor istället för män är tydligen en dålig sak. Personligen vill jag bara ställa mig upp och applådera, göra vågen samt ta en megafon och skrika GIRL POWER!


(bild från aftonbladet.se)

Förstår ni vad det betyder med sådana förebilder för unga tjejer? Det är som Grynet fast i idrottssammanhang. Carolina Klüft-effekten om man hellre vill det.

Är det någon som tror att det hade blivit några som helst artiklar eller rubriker om resultatet varit det omvända? Tror ni att SOK hade utrett varför damerna inte tagit medaljer? Tror ni att Thomas Engdahl hade uttalat sig och kommit med analyser? Knappast.

Ursäkten: Damerna får sparring av herrar i samma idrotter här hemma. Herrarna har inte tillräckligt med motstånd för att kunna prestera på topp och ta medaljer. Åhh, stackars herrarna som inte har lite mer jävlar anamma i sig.

Vill man så kan man. Punkt.


LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: