POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Body worlds.

Kategori: Allmänt

Igår besökte jag utställningen på Tom Tits med namnet Body Worlds. Det är alltså en utställning med kroppar och organ som människor fullkomligt frivilligt donerat. Gunther von Hagens är mannen bakom idén.

Man skulle kunna tänka sig att utställningen på många sätt var makaber och äcklig. Men det var den inte, tvärtom. Den var fullkomligt fängslande och fascinerande. För att inte tala om lärorik.

Utställningen bestod av mestadels organ faktiskt. Vi fick se alla små ben i örat, vi fick se hur ben är uppbyggt. Vi fick se hela matsmältningsapparaten från mun till ändtarmsöppning.

Det som var mest intressant förutom själva kropparna var kontrasterna mellan friska och sjuka människors organ. Skillnaden på friska lungor, rökarlungor och cancerlungor borde vara som ett slag i ansiktet på vilken rökare som helst. Liksom skillnaden på frisk lever, fettlever och skrumplever fick mig att aldrig mer vilja titta på alkohol. Skillnaden på en otränad persons hjärta och en vältränad persons hjärta har gjort att jag vill spendera årets reseterande dagar i Friskis lokaler all min vakna tid (Påminn mig gärna om det om en vecka eller så).


Surfaren


Badmintonspelaren.

Badmintonspelaren är inte tre olika personer som det kan framstå på bilden. Det är en och samma människa, men i tre delar. 

Det enda som var lite obehagligt var avdelningen med foster samt den gravida kvinnan. Om man googlar 'body worlds' och söker bilder så kan man själv titta, men med risk för att jag har känsliga läsare så besparar jag er den synen. Varsågoda. Men att foster redan i vecka fyra, trots att de bara är tre centimeter stora, faktiskt redan har utvecklat alla organ är verkligen helt fantastiskt.

Man kan säga att jag har fått ett större hum om hur hela kroppen hänger ihop. Det mest fascinerande av allt är att vi skapar allt själva. Att det genom ett samlag kan bli en fulländad människa med vansinnigt genomtänkta funktioner. Människokroppen är inget annat än fullkomligt fantastisk. Man borde vara mer rädd om den än man är.

Jag kanske ska donera min kropp till Gunther von Hagens. Man blev liksom lite nyfiken på hur man skulle se ut utan huden. 


Kanske något i stil med det här?

Igår hade vi även släktmiddag med USA. Inte hela landet, men kusinen som bor där borta, han jag kallar för Pappsen. Det var väldigt roligt att träffa honom plus hans flickvän. Det värsta är bara att jag känner att jag måste åka till New York. CSN verkar inte hålla med mig på den fronten. 

Mer extrajobb åt folket, TACK!


LOVE / H



Kommentarer


Kommentera inlägget här: