POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Schlätta på riktigt - Olstorp.

Kategori: Allmänt

Igår var det så dags för Olstorp. Det var antropologi på hög nivå och jag tror inte att chocken ännu lagt sig helt och hållet över gårdagkvällens upplevelser.

Vi startade kvällen hemma hos Edith med pastasallad, bröd och vin. Björn Rosenström i högtalarna för att öva lite texter trots att vi redan kunde de flesta.

Kajsa körde bilen till Olstorp och det enda jag reflekterade över var att vi åkte i ett ingenmansland. Vi passerade Hedhamra som mig veterligen inte var mer än en mack. Sedan åkte vi förbi skylten där det står Hönsa 15, vi passerade Väring och Tidan och plötsligt tyckte alla att vi var framme. Det enda jag kunde se var dock åkrar.


Olstorps parkering.

Vi gick ur bilen och passerades av amerikanska raggarbilar på vår väg mot ingången. En annan reflektion var att det stod många Volvobilar på parkeringen. Väl vid ingången så stod vi på en lista som inte fanns och blev insläppta av tre vakter. Vi behövde inte ens passera gå.


Olstorp!

Olstorp är ett ställe som är något utöver det vanliga. Hela upplevelsen var surrealistisk. Jag har inte sett något liknande tidigare i mitt liv. Jag brukar tänka att Enköping kan betraktas som landet. Jag har nu tänkt om. Enköping är världens metropol i jämförelse med vad jag upplevt på Olstorp.

Om man vill hänga av sig en eventuell jacka eller väska kan man göra det. Man kan också samtidigt passa på att spela på tombolan.


Garderob.

På Olstorp så är det disco i Veboa.



Där spelar Hazze Z.


Vid närmare eftertanke borde jag kanske ha köpt en Hazze Z-tröja.

På Olstorp finns en buggarbana.



På Olstorp finns också ett tillhåll som heter "Kärleksstigen".


Ingången till Kärleksstigen.

På Kärleksstigen så kan man säga att just kärleken är lite 'all over the place' för att citera Prins Daniel.


Här är exempelvis jag och Edith i en högst kärleksfull kram på Kärleksstigen.

Efter att vi minglat bland chokladhjul, Veboa, Kärleksstigen och druckit Baileys- och Kahluashots i den så kallade "spritbaren" så var det dags för kvällens huvudakt vilket var Björn Rosenström.


Björn Rosenström & Det Jävla Bandet.

Man kan säga att Björn inte behövde anstränga sig nämnvärt för att göra ett framträdande. Han behövde inte ens sjunga för det gjorde publiken åt honom. Vi hittade två små svenska flaggor på golvet och eftersom vi genom en telefon kunde ta reda på att Loreen vunnit så blev dessa våra följeslagare under natten.

När Björn spelat klart så gick vi till Hazze Z igen i Veboa för disco. Man kan säga att Hazze Z hade en favoritlåt. Det var en låt av "Drängarna" som heter "Raggaren". Om man vill lyssna på den så kan man göra det här. Denna låt spelade Hazze Z minst tre gånger under kvällen under vår tid i Veboa. Hazze Z spelade även upp den klämmiga gamla dängan "Country Roads". Man kan också säga att Hazze Z spelade "Euphoria" ett par tre gånger. Fem i två när han konkluderade att de snart skulle stänga så berättade han att Loreen vunnit och att sista låten därför skulle bli just Euphoria. Men först så spelade Hazze Z nationalsången och om Olstorp inte hade skrålat innan så gjorde Olstorp det nu. Jag och Edith stod med våra flaggor i högsta hugg och hade jag varit på vilken annan plats som helst i Sverige hade jag packat undan flaggan för att undvika att misstas för Jimmie Åkesson, men Olstorp kändes som ett forum där man kan vifta obehindrat med svenska flaggor.

Om man blev hungrig på Olstorp och behövde vickning kunde man köpa det i baren.



En "Olstorpare" är alltså en helt vanlig hamburgare med bacon och ost. 
Notera även att strips eller Pommes Strips på Olstorp heter Stripes. 

När vi åkte hem på natten kände vi oss inspirerade av Olstorpkulturen och lyssnade på både "Raggaren" och "Pamela" i bilen.

Kajsa släppte av mig vid stationen och i tunneln mötte jag Sara, Evelina och Robert som varit på examensmiddag. Evelina från Älgarås har hängt en hel del på Olstorp i sina dagar och tyckte inte att någon av mina upplevelser eller reflektioner var det minsta underliga utan helt normala. Sara var av en lite annan åsikt.

Kort och gott var Olstorp ett ställe med mycket raggare (jag såg till och med en man som var klädd i hängselbyxor), bakåtvända kepsar, snus, bugg och kärlek på Kärleksstigen. Och stämningen hos Hazze Z var det inga som helst fel på. 

Jag konkluderar slutligen att vi måste åka till Olstorp igen. Det var sanslöst roligt! 


LOVE / H

PS. Titulerar mig numera som Skaraborgare. 

Kommentarer

  • cicci säger:

    hahahahaha kan inte sluta skratt! <3

    2012-05-30 | 09:43:13

Kommentera inlägget här: