POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Karlstad levererar.

Kategori: Allmänt

Värmland och jag har det senaste dygnet haft en upplevelse utöver det vanliga tillsammans. Värmland och jag fungerar så väl tillsammans att jag nästan måste flytta dit.

I vilket fall, jag tog tåget till Karlstad igår. Man kan säga att jag gjorde en liten tabbe när jag bokade tågbiljetter. Och med liten tabbe menar jag självfallet stor tabbe.

Jag bokade tydligen hemresan till Skövde från Karlstad samma dag som jag anlände, en halvtimme efter att tåget kommit dit. Ibland är jag stolt över mig själv. Det här var icke ett sådant tillfälle.

Jag fick således igår innan avresan kila ner till SJ:s kontor på stationen här i stan och erkänna för den trevlige mannen hur dum jag är. Han hjälpte mig utan problem, återlöste min felköpta biljett och bokade en ny utan problem. Detta trots att jag inte hade en ombokningsbar biljett. Ibland vill jag ge SJ en eloge. Det här var ett sådant tillfälle.

Väl på plats i Karlstad mötte Sarah upp mig. Vi gick till torget, satte oss på en uteservering och intog lunch samt dagens första glas vin. En långlunch i solen med andra ord utan stress i sikte någonstans. 

Sedan gick vi till ett urplockat Systembolag och ett Hemköp där vi handlade mat till kvällens grillning.

När vi skulle gå hem kom Sarah på att hon inte hade några nycklar. Hennes sambo befann sig då på gymmet. Men vi satte oss helt sonika på en parkbänk i solen och öppnade öl samt cider. Så kan man göra, framför allt i Värmland. Väl hemma på Kvarnbergsgatan drack vi rosébubbel från min gamla hemstad Vilanova i la Geltrú som smakade gudomligt. 


Cava.

När resterande sällskap i form av sambon och Janna dykt upp begav vi oss till Niclas. Promenaden tog ganska lång tid och eftersom Sarah hade runkeeper igång ville hon gärna gå omvägar. Tur att vi hade färddricka.


Janna, Sambon och Sarah.

Självfallet sken sola i Kallsta när vi passerade Mariebergsviken. Sola sken faktiskt mest hela tiden under dygnet jag spenderade i Karlstad.

På plats hos Niclas så grillade vi och avnjöt årets första måltid utomhus. Det var kallt så in i bängen och myggen började härja en del vid tiotiden när vi åt. Att gå in efter avslutat intag av mat kändes som den bästa idén på hela dagen.

Niclas och Sarah hann med att ringa vår gamla kollega Naken-Lasse en sväng också. Varför han kallas Naken-Lasse känns som en förklaring som månne blir överflödig. Vi låter därför bli. Naken-Lasse är i vilket fall en dansk. Vi nöjer oss så va?

Sedan begav vi oss mot de centrala delarna av staden och lämnade Orrholmen (numera även kallad Porrholmen) bakom oss. Vi gick till Tempel där jag och Sarah tidigare på dagen avnjutit lunch. Det var fullt av 18-åringar och vi beslöt efter en knapp timme att det var dags att åka hemåt.

Hemma väntade rostad Skogaholmslimpa och mängder utav vatten. Somna gjorde man utan problem och vaknade av att sola sken än en dag i denna underbara stad.

Eftersom jag dessutom fått en ny tågbiljett så kunde jag ta mig till Skövde idag utan problem efter en frukost i sola på balkongen.

Att komma hem till en ostädad lägenhet var dock mindre roligt.

Allt verkar vara mycket mer bekymmersfritt i Värmland. På återseende snart hoppas jag!


LOVE / H 



Kommentarer


Kommentera inlägget här: