POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

iPhoneberoendet.

Kategori: Allmänt

Jag har nu ägt min iPhone i tre månader. Precis som jag förutspådde har jag blivit helt och hållet uppslukad och beroende av den.

Det är tyvärr alltför ofta som jag inser att jag inte kan titta på ett tv-program utan att samtidigt spela spel, twittra eller facebooka. 

När jag sitter på föreläsningar i skolan är det exakt samma sak.

Igår när jag åkte tåg från Enköping till Skövde insåg jag strax efter att vi passerat Töreboda att jag faktiskt inte tittat på det förbisusande landskapet under hela färden. Då hade jag åkt tåg i två och en halv timme. Jag hade istället läst kupé och därefter lyssnat på en dokumentär om Franco samtidigt som jag spelat spel, för jag kunde inte bara lyssna på dokumentären utan var tvungen att ständigt hålla fingarna sysselsatta på skärmen.



Det här beteendet skrämmer mig. Jag måste skärpa till mig, sluta multitaska och lära mig att bara koncentrera mig på en sak i taget. Jag vägrar att bli en person som inte lyssnar på vad folk säger för att jag har fullt upp med min telefon. Jag ska aldrig igen bli beroende av ett spel som Rumble och spela konstant en hel helg. 



Jag tänker segra över iPhonebegäret och har nu bestämt mig för att inte styras av vad som händer i cyberspace. Och jag ska verkligen försöka intala mig själv att jag inte behöver veta vad som pågår och vad det twittras om konstant. Man kan väl uppdatera sig om det lite då och då istället, om man nu måste ha fullständig kontroll och uppdatering. 

Det här är faktiskt inte okej på något plan!

Med hopp om ett förändrat iPhonebeteende.


LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: