POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Hur Sverige ska vinna sina matcher i mästerskap.

Kategori: Allmänt

Jag är ingen fotbollsfantast. Jag har aldrig varit och kommer förmodligen aldrig att bli. Detta trots att jag är mer eller mindre uppväxt bredvid en fotbollsplan. Men det är just bredvid en fotbollsplan och inte på en fotbollsplan. När pappas lag spelade så brukade jag och Lillasyster få springa omkring i buskarna mellan planerna och leta bollar. Vi var något utav experter på bolletning skulle jag vilja påstå. Min pappa har inte förmedlat alltför mycket av sina fotbollskunskaper till mig, förmodligen för att jag inte var intresserad. Det enda jag minns att han lärt mig i fotbollsväg är "Vänd aldrig ryggen åt en fotbollsplan". Jag har säkerligen hört honom prata taktik 100 000 gånger men jag har inte lyssnat för jag bryr mig helt enkelt inte.

Det här är således ingen matchanalys från gårdagen som handlar om spelupplägg, taktik eller markeringar. Jag undrar fortfarande varför det heter att man 'springer i djupled'. Det låter faktiskt fullkomligt ologiskt i mina öron.

Nej det här är något som inte ens har med fotboll att göra.

När Sverige ställer upp inför en match så sjunger alla spelare nationalsången. Alla utom Zlatan. Igår var det även två herrar med efternamnet Olsson som inte sjöng, men oftast är det bara Zlatan som inte sjunger. Det tycker vissa är provocerande. Personligen jublar jag. Om bara fler spelare gjorde som Zlatan och istället fokuserade på sin uppgift och lät publiken sjunga kanske matcherna skulle gå bättre.



Jag tror verkligen inte att det är någon slump att Zlatan är så fantastisk. Han fokuserar på det han ska göra på planen istället för att slösa sin energi och sina tankar på nationalsången.

Om jag har vetenskapliga belägg för det här? 

ABSOLUT!

Titta på Spanien. Spanien har vunnit de två senaste mästerskapen och till och med jag såg att de spelade som gudar mot Irland. Min tonårsfavorit Torres var inte kung som min pappa påstår. Han var Gud med stort G. 

Poängen i det hela handlar just om Spaniens nationalsång 'La Marcha Real', 'Den Kungliga Marschen', som är en av få nationalsånger utan text. Så när spanjorerna står uppradade och lyssnar till sin nationalsång så finns det ingenting som distraherar dem eller hindrar dem från att fokusera på sin uppgift. Att vinna matchen.


Hur det kan se ut.


Hur det ser ut.


Erik Hamrén:
Jag hoppas att du inser att jag har kommit på något stort. Ta vara på det!
Det är snart dags för VM-kval till Brasilien 2014 och jag tror att Sverige kan, om de bara vill och om de fokuserar på sin uppgift.

Frågor på det?


LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: