POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Det här med Israel.

Kategori: Allmänt

Jag läser en bok just nu som heter 'Ögonen i Gaza'. Den är skriven av två norska läkare som befann sig på ett sjukhus i Gaza 2008-2009 under den så kallade 'Operation Bly' som utfördes av Israel, mot Gazas befolkning.

Jag blir så J Ä VL A arg. När jag läser sitter jag och svär högt för mig själv. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt 'jävla as' åt Israel medan jag läst boken. Nu har jag bara femton sidor kvar och känner för att genast uppsöka en israelisk politiker och kasta glåpord på hen.

Helt ärligt så skulle jag hellre besöka Nordkorea och stötta Kim Jong Un innan jag skulle sätta min fot på ockuperad palestinsk mark i Israel. Så fort Israel nämns blir jag arg. 

Under 'Operation Bly' hade den israeliska militären civila mål. 85 % av de som skadades var civila. De bombade en hel grönsaksmarknad. De bombade en FN-skola, de sköt skarpt på FN-konvojer och ambulanser samt ambulanskonvojer som de själva gett tillåtelse att evakuera patienter till Egypten med. I självförsvar då så klart. Det förstår man ju.

A large explosion rocks the northern Gaza Strip during an Israeli Air Force attack against the Palestinian town of Beit Hanoun Gaza City January 9, 2009 as seen from Israel's border with the Gaza Strip. Both the militant Islamic movement Hamas and Israel have rejected a UN Security Council call for an immediate cease-fire in the Gaza Strip, following Israel's 14-day offensive on the Hamas-ruled coastal territory.

Jag skulle hellre resa till Nordkorea för att det nordkoreanska folket inte har en aning om vad som pågår utanför landets gränser. De lever i total blindo. Det gör inte israelerna och de israeliska styrkorna var väl medvetna om vad och vilka de sköt på. Människor som kom ut ur sina hus med vit flagg i händerna sköts brutalt ner och jag kan inte låta bli att tänka på att det israelerna gör med blockaden gentemot Gaza samt det palestinska folket är precis detsamma som nazisterna gjorde mot judarna. Dessutom bombade man sönder sjukhus, polisstationer och universitet. För att 'laboratorierna användes till att framställa bomber'. 

Att dessutom spränga FN:s matlager, skolor och konvjoer, som är tydligt uppmärkta, är det dummaste jag någonsin hört. Israel har brutit mot folkrätten, krigsrätten och de kränker det palestinska folkets mänskliga rättigheter varje dag. De har kanske glömt att det var FN som faktiskt föreslog att judarna skulle få ett eget land efter andra världskriget? 

Minnet är bra men kort?

Tur att det fantastiska landet USA alltid står på Israels sida och skyddar dem. Det spelar väl i och för sig ingen roll eftersom den israeliska statsmakten uttalat att de struntar i världsopinionen. Ödmjukt. 

Det här att vi alla är människor och till 99 % lika varandra verkar många ha glömt bort. Det enda som skiljer dessa människor åt är religion, men oavsett om man är kristen, muslim eller jude så är det ju i grund och botten samma gud. 

Jag tänker lite så här:
OM NI SLUTAR SKJUTA PÅ DEM SÅ SLUTAR DE SKJUTA PÅ ER! 

Jag hade också varit arg om jag var palestinier.

För en inte fullt lika rå beskrivning av vad israelerna gjorde såsom 'Ögonen i Gaza' så rekommenderas 'Morgon i Jenin' av Susan Abulhawa. En helt och fullt fantastisk bok.

Jävla as!


LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: