POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Porten till helvetet.

Kategori: Allmänt

I januarinumret utav Vagabond så finns ett uppslag med en bild. Bilden föreställer "Porten till helvetet" eller kort och gott Darvaza gaskrater som ligger i Karakumöknen i Turkmenistan.

Sovjet var här 1971 och borrade efter gas, de upptäckte en luftficka och när de väl börjat borra så rasade marken och en stor krater trädde fram. Kratern är 60 meter i diameter och fylld av giftig gas.

Geologerna tyckte att det var bättre att antända gasen och låta den brinna ut än att invånarna i den närbelägna byn Darvaza skulle förgiftas av den.

Idag, 40 år senare så brinner fortfarande gasen.


(Bildkälla)

Fascinerande, inte sant?

Jag får genast en ingivelse att jag måste bege mig till Turkmenistan och skåda Porten till helvetet med mina egna ögon.

För övrigt sa min lärare i veckan att vi behöver 3,5 jordklot för att kunna förbruka alla resurser vi förbrukar nu. En ganska skrämmande tanke.

Men det är ju i alla fall tur att vi källsorterar..


LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: