POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Om pengar.

Kategori: Allmänt

Idag har jag pluggat arbetsrätt. Vi har diskuterat AD 29/29 som även är en princip. Jag behöver inte gå in på vad domen handlar om för det förstår jag knappt själv än så länge, men vi kom att diskutera varsel, strejk, lockout och annat.

Det som jag hakar upp mig på är till exempel lockouten som var i NHL för ett par år sedan och den som nu är i NBA. Jag är inte helt hundra på var de faktiskt gick ut på men jag har för mig att NHL ville sätta lönetak för spelarna, men att spelarnas förbund inte gick med på det.

Rätta mig om jag har fel, men tjänar inte dessa idrottstjärnor fruktansvärt mycket pengar? Säsongen 2001 tjänade Peter Forsberg 121 miljoner kronor. När Zlatan skrev på för Milan så var det enligt avtalet 9 miljoner euro han skulle tjäna per år. Formel 1-föraren Kimi Räikkönen tjänade år 2009 314,1 miljoner kronor.

Vad gör de här människorna med alla sina pengar?

Och framför allt: HUR kan man tycka att man är värd att tjäna så mycket pengar?

Jag vet också att idrottsmän har en extremt kort karriär, bla bla bla. Men Räikkönens årslön 2009 är mer pengar än vad jag skulle kunna göra av med under hela min livstid. (Under förutsättning att jag inte får för mig att köpa typ en ö, men vad ska man egentligen med en ö till?) Vi pratar alltså om sport här, inte något som sker på liv och död. Sport. 



Ibland är världen väldigt skev, och det kan göra mig väldigt arg!


LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: