POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Korrespondenterna.

Kategori: Allmänt

Jag har fått ett nytt favoritprogram på TV. Typ. Jag fastnade häromdagen för "Korrespondenterna" vilket är reportrar som befinner sig på olika platser i världen och rapporterar om människors vardag. Det är ett fruktansvärt bra program, men jag blir bara så extremt arg. Jag känner sådan ilska och avsky mot mänskligheten vid vissa tillfällen att jag nästan hellre skulle vara ett djur.



Hur Colombia kan vara så fattigt så att böndernas enda alternativ är att odla kokabuskar, vilket blir till kokainpasta och säljs till gerillan, smugglas vidare genom Mexiko där cirka 37 000 personer dött på grund av knarket och vidare till USA där den mesta konsumtionen finns. Att antal privata vaktbolag har ökat med 300 % i Mexiko under de senaste åren eftersom ALLA är rädda för att bli mördade. 



Jag blir arg på Israel för att de finns, och för att de tillåts hålla gränserna till Gaza stängda både land- och sjövägen utan att någon kan säga emot. Att det kostar 10 000 kronor för en lastbil med last att ta sig in i Gaza. Att lasten måste packas om tre gånger längs vägen, vilket endast får ske av israeliska företag som tar ut ockerpriser. Att politikerna i Gazas enda val är att låta kläder, mat, bilar etc. etc. komma genom tunnlar under marken från Egypten för att de över huvudtaget ska kunna äta och leva.



Jag blir arg på att det i hamnförråd i Somalia finns oändliga mängder mjöl och mat, bland annat bistånd, som istället hamnar på marknader där FNs emblem pryder säckarna. 50 % av allt bistånd kommer inte fram. Istället sitter en, vad jag förmodar, fet farbror och håvar in pengar från folk som inga pengar har medan landets befolkning inte har mat för dagen.



Jag blir arg på USA som i kriget mot terrorismen i princip upphävt Genevekonventionerna och beordrat från sina högst styrande män att krigsfångar får torteras i kriget mot terrorismen. Hur ska man kunna stoppa tortyr som förhörsmetod i resten av världen när "supermakten" själva endast vill hitta omvägar runt de gemensamt överenskomna reglerna som 196 av världens länder skrivit under?



Jag blir arg på Indien, där medelklassen ökar, men där ingen som blivit medelklass ens försöker bry sig om de fattiga ute på gatorna som inte har någonstans att bo. 



Jag blir arg på hur människor på många platser i världen inte får bli kära i vem de vill. Hur en man i Ku Klux Klan i Mississippi på allvar menar att afroamerikaner har mindre hjärnor och lägre IQ än vita och att om hans dotter skulle komma hem med en svart man så är hon för alltid förskjuten. För mig visar det här bara att vita faktiskt är mer korkade än alla andra. 




Mest av allt skäms jag faktiskt. Jag skäms över att människor tillåts behandla andra hur som helst. Jag skäms över hur vissa tycker att de är bättre än andra. Jag skäms över att jag inte ens försöker göra något åt det. Jag skäms över att han som sitter i USA och säger att kokain borde legaliseras för att han är en vuxen människa och att han bara skadar sig själv inte ens kan tänka upp till fotknölarna. Hur kan han bara skada sig själv? Har ingen smugglat in knarket åt honom? Har ingen odlat kokabladen? Har ingen framställt kokainpastan med hjälp av ammoniak, bensin och syror? Har han inte skadat dem längs vägen?

När jag ser på Korrespondenterna vill jag genast lämna Sverige, ta min ryggsäck och ett par kängor, ge mig ut i världen och försöka göra den till en bättre plats. I vilken ände ska jag börja?


LOVE / H

Kommentarer

  • Sara säger:

    Åh du underbara människa! Jag vill göra precis sådär, åka ut i världen och göra skillnad bland människor. Slå alla idioter på käften och göra världen till en bättre plats. Kan det vara så att vi valt fel utbildningsinriktning? Eller är det helt enkelt en bit på vägen?

    2011-10-04 | 19:56:31
  • Hanna säger:

    Om vi tänker oss att det är ett steg i rätt riktning så är det så. Sedan är det upp till oss att ta tag i det! Ett steg i taget...

    2011-10-04 | 22:04:15
  • cicci säger:

    mycket tänkvärt!

    2011-10-04 | 22:12:01

Kommentera inlägget här: