POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Joar Blå.

Kategori: Allmänt

Ikväll är det sista gången som Joar Blå har öppet i Enköping. Joar Blå har under hela min livstid i princip varit det enda utestället i Enköping. Även om jag känner att jag är färdig med Joar Blå och inte har varit där på ett år så känns det väldigt märkligt att det nu bara försvinner.



Jag har många minnen från Joar Blå (och många minnesluckor). Första gången jag var där var förmodligen en ESK GFs julgransplundring, eller den gången jag gick modevisning fast jag förmodligen inte var äldre än fem eller sex år. 

Sedan 16-årsåldern är det där vi hängt på främst fredagskvällar. När det var skumdisco så spenderade jag majoriteten av natten i själva skumkanonen eller genom att glida runt hela dansgolvet på rygg tillsammans med Elin. När vi spontant fick för oss att gå dit en fredag i april i nian cyklade vi dit i en snöstorm på en cykel och dansade röven av oss vilket resulterade i de största blåsor jag någonsin haft på fötterna.

I ettan hade vi ett oändligt antal förfester som alla slutade på Joar med en smak av hallon-stjärnfruktcider medan vi var pyntade med barnkalas i form av guldserpentiner, partyhattar, tiaror och alltid hade vi våra kameror runt halsen. 

Hur jag på Luciavakan i tvåan inte ens fick komma in, hur jag försökte dyka under vakterna när mina vänner stod på andra sidan glasdörren och vinkade till mig. Vid det här tillfället hette Joar Blå "Å29" (adress ågatan 29) och sålde förköp till Luciavakan i form av plastkort. Jag har fortfarande kvar mitt.... 

Hur alla studentfester var fullkomligt legendariska och studentnatten oförglömlig liksom balen då vi dansade hela nätterna med ont i fötterna men höga av ett lyckorus som aldrig ville ta slut. 

Hur vi sommaren 2008 hängde på Terassen och hur vi hamnat på Joar efter Hamnfestivalen på vägen hem. 

Oktoberfesten har jag varit på tre år i rad, men plötsligt inte i år. Det kändes lite sorgligt att jag missade den förra helgen men ändå inte.

På Joar Blå har vi kräkts på toaletterna, kissat i kors, hånglat på dansgolvet, dansat på scenen och skapat nya bekantskaper. Joar Blå har varit en del i att bli vuxen. 

För mig har Joar Blå varit den plats där jag träffat de flesta jag känner i Enköping mellan mina utlandsvistelser.

Vart ses vi i framtiden?


LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: