POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Carema gör mig till kommunist.

Kategori: Allmänt

Det finns ett företag som heter Carema. Företaget Carema har en slogan. Den lyder: Omsorg på dina villkor.



Jag vet inte ärligt talat. Är det omsorg på pensionärernas villkor att väga kissblöjor för att utnyttja dem till max? Är det omsorg på pensionärernas villkor att lämna en döende man framför en TV för att dö i sin ensamhet hög på morfin för att ledningen inte vill ta in extrapersonal till att vaka över honom? Är det omsorg på pensionärernas villkor när cheferna får en högre bonus i direkt relation till hur mycket deras omsorgsboende går med vinst?

Att äldreomsorgen drivs av företag vars mål är vinst gör mig fruktansvärt arg. Inom äldreomsorgen och vården över huvudtaget skall vinstintressen inte finnas. Ingen endaste privatperson ska tjäna pengar på att en annan människa blir sjuk eller behöver vård och omsorg.

Personligen betalar jag gladeligen skatt (när jag börjat arbeta efter att jag studerat färdigt) för att mina far- och morföräldrar, föräldrar och så småningom jag själv ska kunna bo på ett boende som ser till mina behov och inte till alla pengar man kan spara på att utöva sämre omvårdnad av en medmänniska.

Jag blir en Lars Ohly i miniatyr när jag hör talas om Caremas tabbar som uppdagas gång på gång. 



Jag blir lika arg på Carema som jag blir angående Sveriges snedvridna förhållande till NATO. (NATO = En organisation som Sverige inte är medlem i). Om man nu ska hjälpa till med NATOs insatser i Libyen, Afghanistan och så vidare, och så vidare. Varför går man då bara inte med i NATO? (Den här diskussionen tar vi en annan dag, förresten. Det här handlar om Carema). 

Så, jag konkluderar här att jag önskar mig ett fantastiskt rött land, med en stat som bestämmer att mängder utav skattepengar fullkomligt ska pumpas in i vården.



Ingen ska tjäna ett jota på det, förutom de som arbetar där då naturligtvis. Staten ska gå så fruktansvärt mycket back inom vården för att medborgarna ska få den omsorg de behöver.

Är det verkligen för mycket begärt?

Upp till kamp!


LOVE / H 

Kommentarer

  • cicci! säger:

    Jag håller med! Fruktansvärt att det kan gå så långt! Bort med privatisering av vården!!!

    2011-11-17 | 18:02:59

Kommentera inlägget här: