POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Ack Värmeland du sköna.

Kategori: Allmänt

Jag har spenderat min helg i Värmland. Jag har aldrig tidigare i mitt liv varit i Värmland så det har sannerligen varit en upplevelse. Värmland är på många sätt som ett helt annat land än det jag normalt befinner mig i, och på många sätt är det ett härligare land än övriga länder jag varit i.

I fredags anlände jag hem till familjen Tingeling. Sarah Tingeling släppte av mig hemma och åkte för att jobba. Jag bråkade med den översociala katten och tittade på idol i min ensamhet tills Pappa Tingeling kom hem och vi satt och hyggesnackade i två timmar. Ack vad trevligt det var.

I lördags styrde vi kosan mot centrum med Anna och Jimmy för att möta en annan Anna. Vi lekte modeller för en dag vilket fick mig att vilja hoppa ner i Klarälva. Men vi hade i alla fall roligt så länge vi inte stod framför en kamera. Bilderna sög och vi beslutade att vi kunde ta bättre bilder själva.

Resultatet av det:


En Anna med piffigt hår, en berusad Hanna och en ännu fullare Sallygiraff.


Jimmy håller i kragen på bästa Dress Man-manér.


Man kan luta huvudet på händerna och titta neråt, vilken effekt.


Anna bland blomster.


Sarah Tingeling visar gärna upp sina behag som kostat 40 000 och som enligt vissa bör reklameras.


Innovativt, ja. 

Under kvällen hann vi ägen göra vår egen version av 'Call your girlfriend' med både vinglas och tv-fjärrkontroller. Dessutom sjöng vi en hel del på danska.

Sedan tog vi bussen in till centrum. Vi gick av på torget och gick till 'Den Glada Ankan'. Kön tog väldigt lång tid men vi var vid gott mod. Det hela började med att jag och Anna gick på toaletten. I kön stod massor av killar, vi och en annan tjej. En kille i truckerkeps kom ut från en toalett och var på väg ut utan att tvätta händerna. Av okänd anledning blir jag och Anna ovanligt kaxiga i varandras sällskap och påpekade direkt för honom att han borde tvätta händerna. Han ansåg att det inte behövdes. Den andra tjejen i kön höll med oss, liksom alla andra killar. Vi fortsatte att vara kaxiga och han tvättade tillslut händerna, dock inte med tvål. Jag hann även påpeka att han inte borde vara så kaxig med tanke på hans truckerkeps vilket han bestämt hävdade att det inte var. Vi sjöng således "Ta av dig din truckerkeps" i all oändlighet. 

När vi kom ut från toaletten stod det en Linus där. Han hejdade mig och frågade om han fick lov att bjuda på en dans. Vi tog en liten buggsväng på rockdansgolvet innan jag dansade vidare med resten av ligan.

Sarah Tingeling verkade känna hela Karlstad igår, eller hela Karlstad verkade känna henne kan man nog säga. Hon har hälsat på och kramat flera personer som hon inte har en aning om vilka de är.

Vi återupplevde apollodanser från GC och hade fantastiskt roligt. Killar kom och bad om raggningstips och hävdade att kompisen Robin ju var en uppenbar tjejmagnet (vilket var sant), men tyvärr var han ju alldeles för blyg. Stackars Robin. 

Känslan av krogen i Värmland:

Det är endast i Värmland som killar bjuder upp till att bugga på krogen.

Det är endast i Värmland alla killar har keps eller mössa på sig på krogen.

Det är endast i Värmland som ALLA pratar med varandra på krogen.

Det är endast i Värmland som den sista låten som spelas för natten är 'Hakuna Matata'. 

Det är endast i Värmland som man står i kön på Burger King framför två herrar vars modersmål är franska, trots att den ena av dem är från Pakistan som de endast pratar med varandra på engelska och svenska. Frågan från den ena till den andra: "Vill du ha köttbullar" med en fransk/urdu-brytning glömmer vi aldrig. Endast i Värmland.

Det är endast i Värmland man möter folk i garderobskön som börjar prata danska med en, trots att han över huvudtaget inte kan prata danska. Han hävdade dessutom att norska och danska är samma språk och sa på danska att han skulle simma. Som de gamla guider vi är blev vi förvirrade och försökte tillrättavisa honom, men han ville inte lyssna. Endast i Värmland.

På bussen hem inatt förväntade vi oss att få höra den legendariska utroparen säga "Karlstad, CCC" på klockren värmländska. Förstå vår besvikelse när de bytt ut den värmländska damen mot en stockholmsk. 

Det är även endast i Värmland det finns solar överallt, inklusive busshållplatserna:



Vi konkluderar härmed att vi verkligen måste börja hänga mer i Värmland. 

Det är ju bara i Värmland som man pratar med varandra på både Konsum och ICA.



Uttrycket "Sola skiner alltid i Karlstad" har fått en helt ny innebörd och jag är mer än beredd att hålla med.

Jag kommer garanterat snart att vara tillbaka i 'Ack Värmeland du sköna'. Då har jag blivit lovad en road trip till både Säffle och Grums. Kan vi åka imorgon?


LOVE / H

Kommentarer

  • Anna no 1 säger:

    Underbart! Visste inte att Värmland var så bra! =) Inte redoför Grums kanske, men ett besök i Åmål kan kanske hinnas med också nästa gån`g? Ligger bredvid Säffle! =)

    2011-11-13 | 22:01:15

Kommentera inlägget här: