POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Sverige och NATO

Kategori: Allmänt

Jag sitter och funderar på Libyen, Sverige och NATO.

Jag vill också att Libyen ska bli ett demokratiskt land och jag tycker att det är bra att Sverige ställer upp och hjälper till, men jag kan inte låta bli att tänka på vårt förhållande till NATO.

Operationen i Libyen utförs utav NATO på beslut av FN. Sverige är inte medlemmar i NATO men ska ändå skicka dit åtta stycken JAS Gripen-plan för att se till att flygförbudet efterföljs. 

NATO har 28 medlemsländer, är det inget av dem som har åtta plan att tillgå eller varför ber NATO Sverige om hjälp?



Jag är en allt-eller-ingetmänniska. Sverige är ett fegt land.

Jag tycker att om man vill hjälpa till med militära insatser utomlands då går man med i NATO. Politikerna säger att om vi är beredda att ta emot hjälp så ska vi också hjälpa andra. Varför är vi då inte med i NATO? Vi är bara med när det passar oss. Hur bestämmer man att det passar oss just nu?

Jag är ofta stolt över Sverige när jag befinner mig på andra platser i världen, men ibland blir jag så less på att det aldrig är okej att ta ställning. Men ändå tar vi ställning, men hävdar att vi inte gör det...

Nej vi är neutrala och deltar inte i några krig. Vi är inte på Hitlers sida, men varsågoda att använda vår järnväg så att ni kan invardera Norge. Lycka till för all del! För om vi säger nej till Tyskland tar vi ju ställning, men tar vi inte ställning när vi släpper igenom dem?

Antingen är man med i NATO eller så är man det inte, man kan inte bara vara med lite då och då. Jag har ju mycket svårt att tro att NATO skulle be det überneutrala Schweiz om flygplan, men Sverige kan man alltid lita på! Vi tar inte ställning, men så tar vi ställning, men gör det inte...

Man blir verkligen förvirrad av denna så kallade neutralitet!


LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: