POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

2012?!

Kategori: Allmänt

Idag under min stretch efter min löptur så slog jag igång tvn där ett mycket märkligt program utspelade sig på okänd kanal. Det utspelades självklart i USA, de okunnigas Mecka, och handlade om ett antal familjer som är övertygade om att jorden ska gå under den 21 december år 2012. Varför just då? Jo, Mayaindianernas tideräkning tar slut den dagen och därför räknar dessa blint med att jorden går under. Det har sökt kunskap i böcker och på internet och litar på varenda konspirationsteori om Domedagen år 2012.

En kvinna ägnade hela sin vakna tid åt detta. Hennes barn fick inte gå till skolan utan överlevnadsutrustning och hon själv gick alltid omkring med sig överlevnadsryggsäck. I dessa packningar fanns filtar, sovsäckar, tandborstar, ficklampor, matpaket etc. etc. etc. 

De har köpt möbler och elektronik som det inte betalas ränta på förrän 2013, och eftersom då inga affärer finns kvar kommer de aldrig att behöva betala det. De har övningar i trädgården på hur snabbt man kan slå upp ett tält, få på sig flytvästar och paddla iväg och eftersom inga matbutiker kommer att finnas har de lärt sig att jaga.

Mina frågor är:
Om nu allt dör utom ni, varför skulle då djur finnas kvar att jaga och äta?
Om allt försvinner, allt, skulle ni då överleva bara för att ni har en ryggsäck med nödvändigheter vid er sida dygnet runt?
Planerar ni att leva era resterande liv i en skyddsdräkt som ni får på er på sju sekunder?



Och så tänker jag så här:
Om nu världen skulle gå under, varför skulle man vilja vara ensam kvar?
Om världen inte går under, insikten av att då ha slösat bort så stor del av sitt liv på att lära sig räddningsaktioner, skulle det inte kännas som att det varit förgäves?

Jag tycker att det är bättre att leva i NUET!


LOVE / H

Kommentarer

  • Pernilla säger:

    Nu är det ju så att även jag såg detta program o typ alla andra avsnitt denna vecka ;)

    "Wife swap" är namnet o går på Tv4 plus. :P



    Tänkte bara tipsa om att dagens avsnitt var i närheten lika sjukt :) , kolla reprisen i eftermiddag ;)

    2011-03-11 | 12:20:48

Kommentera inlägget här: