POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Vad jag är trött på!

Kategori: Allmänt

En lista, YES säger jag. Jag tänkte dela med mig av min frustration på diverse områden:

Och för att citera Leif: "Ta allt jag säger med en nypa salt!" (Men inse att jag har rätt.)

* Folk som "rasar"
- Under senaste veckan har det rasats över diverse saker i media. Vi kan väl börja med innebandyförbundet och Niklas Jihde som rasar mot Wikegårds monolog under Idrottsgalan. Innebandy-people: Det är ett SKÄMT! Om vi inte kan skämta om något så harmlöst som idrott, vad ska vi då kunna skämta om? Och för övrigt borde väl bowlingförbundet vara mer upprörda än innebandyförbundet?!

- Idag har det rasats mot Miranda Kerr som lagt ut en bild på sin blogg där hon ammar sin son. Miranda Kerr är modell och hon visar betydligt mer hud under modevisningarna för Victoria's secret. Men jag antar att när hennes kropp inte framställs sexuellt så är det något man bör rasa över. Och efter detta rasar folk världen runt, om kvinnor som ammar på offentliga platser. Personligen vill jag säga till dessa rasande människor att då kan de själva sluta att äta på restaurang eller andra offentliga platser. Och så kan vi låta kalvar och kor stå i ladan när det är dags för mat när vi ändå är igång.

*Svartsjuka
- Det gör mig bara så matt, och jag förstår verkligen inte poängen. Med risk för att låna ett par ord från Maria Agrell, en fantastiskt klok kvinna som bor i Bcn (finnes på agrell.com), så hävdar jag att om man låter varandra "flyga fritt" så kommer man tillbaka till varandra om det är rätt. Att inte unna någon att bli uppvaktad gör ingen glad för like it or not, alla älskar uppmärksamhet. Och finns det belägg för svartsjuka, fine, då dömer jag inte. Däremot uppmuntrar jag att man tar tag i problemet istället för att bete sig som en femåring mot sin omgivning!

* Särskrivningar
- Folks oförmåga att uttrycka sig skriftligt börjar bli skrämmande. Var och varannan statusuppdatering på facebook innehåller mer än en särskrivning. Det värsta med det här är att folk oftast är väldigt medvetna om sina problem, och kommentarer som "jag särskriver typ alltid" gör mig inte klokare. Om du är medveten om det, är det då så svårt att bara sätta ihop orden? En tumregel: Svenska så kallade sammansatta ord är just sammansatta, inte samman satta.
Läs det högt, som ett ord och som två ord. Hur låter det? En senaps sås är alltså en sås som tillhör en senap, medan en senapssås är en sås gjord på senap. Hänger ni med? Är man osäker, sätt ett bindestreck mellan orden så har man genast en back-up.

*Okunskap
- Fördomar, förutfattade meningar etcetera handlar väl oftast om okunskap. Om man ser till all kunskap som finns i världen så vet jag väldigt lite, men man kan alltid lära sig mer och kunskap är aldrig tungt att bära. Mina fördomar och förutfattade meningar, och de är många, får sig törnar varje dag. Jag vet att det suger att behöva erkänna att man har fel och att förändra sina mentala scheman är svårt. MEN, om man bara har en vilja att lära sig om något man inte känner till så kanske man faktiskt uppnår förståelse. Eller i alla fall acceptans, vilket är ett steg på vägen.
Jag förstår till exempel inte hur människor kan tro på gudar hit och dit och som inte tror att man själv har en förmåga att styra sitt liv, men jag finner det väldigt intressant och fascinerande och framför allt. Jag accepterar det.


Jag tror att jag nöjer mig med agg för idag. Vad härligt att få tycka lite, det är tjusningen med en egen blogg. Jag bestämmer själv vad jag skriver!


En likblek tjej i posthatt samt en bro till Brooklyn.



LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: