POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Människosyn..

Kategori: Allmänt

I helgen fick jag en present av min mamma när vi var på Myrorna. 

Illustrerad världshistoria i färg i sex band från 1926. Sjukt fina böcker, de luktar galet gott för att inte tala om hur de är skrivna. Gammelsvenska när det är som bäst!

Jag känner mig genast mer lärd.

Något jag dock upptäckt är att deras människorsyn inte är den bästa. Det står om den vita rasen, negrer och annat. De har till och med vetenskapliga bevis för den vita rasens överlägsenhet.

För mig finns det djurarter och människor. Människa heter homo sapiens på latin, det finns inga underkategorier. Vi må ha olika utseende, men vi är en ras. 

Men att läsa hur böckerna är skrivna är extremt intressant. Det var normen och verkligheten på 20-talet att människan bestod av raser. 

Det jag tycker är anmärkningvärt är hur de inte lindar in något i finare ord, det står faktiskt neger och då pratar vi om ett uppslagsverk. Idag skulle ingen skriva neger utan att skapa debatt.

Pippi Långstrumps pappa är negerkung och det tycker jag att han ska få fortsätta vara. Sluta förvränga verkligheten. Pippi är skriven på 40-talet då många europeiska länder fortfarande hade kolonier världen runt och ansåg sig stå högre än landets ursprungliga invånare. 



Om man skulle ta bort det ur barnböckerna, hur ska barnen då förstå varför samhället ser ut som det gör idag?Allt hänger ihop och jag tycker att det är bättre att förklara hur det var och hur det är nu. En hel generation naiva barn känns ju inte så lockande, och föregående generation inklusive min egen verkar ju ha klarat sig ganska så bra hittills....


LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: