POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Rudbeck och Atlantis!

Kategori: Allmänt

Eftersom jag är så sjukt lärd så lär jag mig ju uppenbarligen inte så mycket från mina uppslagsverk från 1926, men det är trots allt extremt underhållande läsning.

Visste ni att Olov Rudbeck den äldre på 1600-talet tyckte sig funnit bevis på att mänsklighetens vagga funnits i Sverige? Det var tydligen här Atlantis funnits och här människan och all kultur fötts. Det här skrev han ner i fyra stora band som hette Atlantikan. 

Den svenska regeringen fullkomligt älskade Olov Rudbeck och det är ju inte så svårt att förstå med tanke på hans konstateranden. Att tvivla på hans teorier var ju ren dumhet, och dessutom farligt för det var ju klart att han hade rätt. Man kan inte gå emot Olov Rudbeck, regeringen OCH kungahuset bara för att man tror sig veta bättre.



Jag vill också komma på helt galna teorier som folk tror på. Det är lite som Gud. Någon hittade på att vi ska tro på något, och så gör folk det. 

Den dagen någon bevisar för mig att Gud finns, då ska jag tro på honom. Fram till dess tror jag på mig själv och bestämmer att det är jag som gör mina val och styr mina handlingar och mitt liv!


LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: