POLare på HIS

Betraktelser från studerandet på Högskolan i Skövde (och allt annat som konstant snurrar i mitt huvud).

Japan och kärnkraft

Kategori: Allmänt

Japan är ett modernt land och en världsekonomi. De har ett stort antal kärnkraftverk som ju måste ligga vid kusten för att ha tillgång till vatten och avkylning. Vad jag inte förstår är hur Japan kan placera kärnkraftverk vid Stilla Havskusten. 

Japan har ALLTID drabbats av tsunamivågor. Omkring Japan finns fyra kontinentalplattor som orsakar jordbävningar och tsunamivågor, och har alltid gjort.

Om jag var Japan så skulle jag onekligen placera alla kärnkraftverk längs landets västra kust för att undvika stora katastrofer..



Nu ligger ju de flesta kärnkraftverken just där, men Japan är ett litet land och kan vi transportera energi från Forsmark till Kiruna så borde verken på den japanska västkusten kunna transportera energi till städerna på den östra sidan utav landet..

Eller är det något jag har missat?


LOVE / H

Kommentarer


Kommentera inlägget här: